Grafika stanowi przykład bogatego w treści alegoryczne barokowego portretu króla Polski Władysława IV. Postać króla przedstawiona jest w kapeluszu z piórem, z przypiętym z przodu orłem i orderem Złotego Runa. Nad portretem króla autor umieścił dwa anioły z wieńcem laurowym, po bokach postacie mityczne (Herkules depczący hydrę i młodzian w rzymskiej zbroi, ze sztandarem). Poniżej, na tablicy okolonej postaciami związanych jeńców, przedstawiona jest scena ukazująca władcę na tle pola bitwy, przyjmującego wraz z polskimi wodzami chorągwie od pokonanych Moskali (nawiązanie do zwycięstwa pod Smoleńskiem w 1633 r.). Portret otoczony jest napisem: Vladislaus IV. D. G. Rex Poloniae.... Grafikę rytował Lucas Vorsterman (1595-1675 r.), flamandzki grafik pracujący w Antwerpii, współpracujący z Rubensem i van Dyckiem. Rycina powstała wg obrazu Pietera Soutmana, holenderskiego malarza, grafika i wydawcy, będącego uczniem Rubensa, od 1624 r. pracującego na dworze Zygmunta III Wazy. |